Gartner Magic Quadrants BI & Data Analytics compared: 2019 to 2020

Gartner Magic Quadrants BI & Data Analytics compared: 2019 to 2020

Februari is voorbij gevlogen, en daar is ook weer een Gartner Magic Quadrant voor de Analytics and Business Intelligence Platforms! Altijd weer een mooi overzicht, wat veel gebruikt wordt om technologie planning voor de middellange termijn te staven en ook te vormen.

 

Bij Powerdobs hebben we een duidelijke voorkeur voor één van de ‘teams’ omdat we ons volledig richten op Azure als data platform en Power BI als visueel medium. Maar we realiseren ons dat er veel te leren valt van andere software leveranciers, en er zijn natuurlijk ook diverse sector brede trends en ontwikkelingen die relevant zijn voor ons als data professionals.

 

Scoringsmethodiek – Appels met appels?

Voordat we het nieuwe Quadrant gaan bekijken even aandacht voor de scoringsmethodiek: Gartner past elk jaar de scoringsmethode aan om nieuwe ontwikkelingen te weerspiegelen. Goed dus om te weten dat jaar op jaar niet per sé appels met appels vergeleken worden, aangezien de onderliggende scoringmethode verandert. Dit jaar springen drie nieuwe zaken eruit in de scoringmethode waar de BI & Data Analytics software leveranciers op kunnen scoren:

  • Modern Analytics and Business Intelligence (ABI): Gartner stelt te verwachten dat software leveranciers in deze markt een totaalpakket leveren, van data engineering naar analyse en visuele presentatie. Dit in tegenstelling tot eerdere jaren waar software met een smallere feature set (vooral goed in data exploratie, of alleen in managed dashboards) ook goed kon scoren.
  • Integrated support for enterprise reporting capabilities: Dit komt neer op ‘terug naar de basis’: het effectief visualiseren, verspreiden en consumeren van management informatie voor tactische en strategische besturing.
  • Augmented analytics: Hiermee bedoeld Gartner slimme algoritmen, al dan niet in de vorm van assistenten die helpen om data en inzichten te verkennen en te verklaren. Bijvoorbeeld de Power BI Cortana en Quick Insights features, of de SAP Analytics Cloud Smart Insights.

 

 

Winnaars

Duidelijk is dat de voorlopers van vorig jaar verder uitlopen op de grote meute (graphic, groene cirkels 1 en 2). Microsoft met Power BI en de onderliggende Azure cloud, en Tableau hebben aangetoond goed uitvoering aan hun product visie te kunnen geven door diverse aansprekende features live te brengen. Denk aan nieuwe (data) governance features van Tableau, en voor beide producten natural language queries en AI assisted inzichten. Dat ze hoog scoren komt ook omdat Gartner deze laatste aspecten belangrijk vindt onder de noemer ‘Augmented Analytics’. Verder schuiven een aantal andere partijen aanzienlijk op richting rechtsboven in het quadrant ten opzichte van 2019:

 

  • SAP: SAP Analytics Cloud (SAC) wordt steeds volwassener als analyse en dashboarding tool, en wordt door SAP zowel stand-alone als embedded in o.a. S/4HANA aangeboden. Ondersteund door de huidige high performance HANA database, BW business warehouse en aankomende Data Warehouse Cloud platformen kan SAC snel tot waarde komen voor bedrijven met een brede SAP installed base. Tenslotte is de boardroom scenario planning een onderscheidende feature.
  • IBM: Cognos Analytics biedt een brede featureset en goede developer tools, maar heeft last van het imago van oudere versies van Cognos als stug en weinig innovatief. Daardoor weinig fans, en verder mist IBM een aansprekende sales strategie.
  • Yellowfin: Een klein bedrijf van 200 man biedt een innovatief product met een brede featureset: mooie prestatie! Let wel op dat de data connectiviteit wat beperkt is, evenals wereldwijde support.
  • Oracle: De nieuwe Oracle Analytics Cloud is live! Uitdagend is dat Oracle net als IBM nog bekend is van oude, stugge, dure BI tooling, en qua adoptie de dynamiek van SAP volgt: Sterk in hun eigen Enterprise IT vertical, weinig aansprekend daarbuiten.
  • Alibaba Cloud: Nieuwkomer uit het Oosten brengt Quick BI. Nog niet wereldwijd beschikbaar, maar het product heeft volgens Gartner zeker potentie om ook in het Westen aan te slaan! De huidige versie 3.4 komt vooral goed uit de verf komt in combinatie met de Alibaba cloud eCommerce software.

 

Verliezers

  • Qlik: last van het ‘one-trick-pony’ syndroom, zijnde data en insight exploration. Qlik is vaak niet dé standaard tooling binnen organisaties doordat het in het verleden te weinig aandacht heeft gehad voor reguliere enterprise reporting. Zie ook de graphic, rode cirkel 3.
  • Sisense: Moderne stack, maar de acquisitie van Periscope duidt op een nauwere product visie dan de concurrentie, gericht op power users en embedded dashboards. Zie ook de graphic, rode cirkel 4.
  • Salesforce: last van vertical integratie focus: Einstein Analytics is erg bruikbaar in een Salesforce omgeving, daarbuiten minder. Ook zorgt de acquisitie van Tableau voor onrust bij huidige klanten. Maar die acquisitie biedt zeker ook kansen, gaan we zien in het Quadrant van 2021!
  • GoodData: deze leverancier is afgevallen omdat het te ‘tractie in de markt’ heeft: te weinig klanten, te weinig omzet. Wellicht tot ziens!

 

Bredere trends

Een opvallende verschuiving is van een aantal kleinere spelers van all-round starters naar meer gespecialiseerde leveranciers. Zie de gele pijl in de graphic bij nummer 5, die wijst op een verschuiving van completeness of vision (wordt lager) naar ability to execute (wordt hoger): een meer gericht, maar ook hoger kwaliteit product dus. Zoeken zij hun niche als gevolg, of ook voorspeller van een toename van, de enorme budgetten waarmee grote cloud partijen en oude reuzen de strijd aangaan om de bredere cloud ABI markt?

 

Een tweede trend in dit magic quadrant is er een van consolidatie die wordt gedreven door een felle strijd tussen Cloud partijen in een race naar dominantie. Voorbeelden zijn de acquisitie van Looker door Google, en Tableau door Salesforce. Ook de aankoop van Birst door Infor en daarachter Koch Industries is interessant: alle Koch bedrijven zijn Infor en nu ook Birst klant, dus dat gaat Birst flink helpen in de installed base en omzet!

 

Tenslotte is er ook qua vernieuwing duidelijk dat de old school tech reuzen na slaperige jaren weer slagkracht tonen en tot een coherente product visie lijken te komen. SAP met SAC en de HANA push, en de Oracle Analytics Cloud zijn grote voorbeelden. Als afsluiter, voor diegene die dit verhaal te lang vinden en/of een (begrijpelijke) voorkeur hebben om complexe informatie visueel tot zich te nemen, volg onderstaande links om te zien wat de dashboards van onze winnaars maken van de MQ scores over de jaren heen!

Sjoerd Donker